Katowice: Rozpoczęła się budowa nowej mily przy dworcu

Category: inne
Author:
27 lipca, 2020

Rozpoczęła się budowa swiezego odcinka mily, który połączy ulice Młyńską i Dworcową w ścisłym centrum Katowic. Jednokierunkowa trasa wyprowadzi gest z trasy Młyńskiej, umożliwiając zamknięcie Branzy dla samochodów.

Poinformował o tym przy piątek Daniel Muc sposród firmy Neinver Polska a mianowicie inwestora modyfikacji katowickiego dworca i wybudowania kompleksu Galeria Katowicka.

Stumetrowy odcinek jezdni przebiegnie na stropie podziemnego przystanku autobusowego, umiejscowionego pod katowickim dworcem oraz pulapu -1 Pinakoteki Katowickiej. Kosztowna będzie miała 4, piec m szerokości. Po jej ukończeniu wprowadzona zostanie docelowa organizacja ruchu w tym rejonie miasta, zakładająca pełne wyłączenie Rynku sposród ruchu samochodowego.

Dotychczas wdrożono tylko część tego wykazu – sluzace do ul. Młyńskiej kierowcy dojeżdżają ul. Pocztową. Jednak odjazd odbywa się przez Zbyt w kierunku ul. Mickiewicza. Swieza, budowana na koszt Neinvera droga, na planowanym na sierpień oddaniu do użytku przejmie ruch z Rynku.

Swieza infrastruktura to część obszernej inwestycji, realizowanej od przeszlo dwóch czasów w śródmieściu stolicy Górnego Śląska. Przy październiku ub. roku do użytku oddano już oryginalny dworzec torowy. W innej połowie tegoz roku otwarta zostanie położona bezpośrednio tuz przy nim główna handlowa część Galerii Katowickiej.

Część handlowa powstaje u nas dawnego dworca autobusowego, który – w formie mniejszego przelotowego przystanku – przeniesiono pod ziemię. Natomiast dawną, jednokierunkową na tym odcinku ulicę Dworcową zastąpił dwukierunkowy przejscie pod budynkiem, poprowadzony w ok. 300-metrowym tunelu. Wewnętrzne pasy jezdni tunelu zaplanowano jako tranzytowe, zaś zewnętrzne będą pełniły funkcję wjazdów i wyjazdów do i z podziemnego parkingu pod spodem Galerią Katowicką.

Tunel umożliwił przejazd samochodów między ulicami Słowackiego i Dworcową. Tzw. węzeł wschodni – obok wylotu tunelu, w którym krzyżują się ul. Dworcowa i Św. Jana a mianowicie będzie jednocześnie wylotem budowanej przez Neinvera nowej mily, wyprowadzającej gest z ul. Młyńskiej.

W największej części kompleksu, komercyjnej Galerii Katowickiej, na 53 tys. m kw. odnajdzie się przeszlo 200 sklepów i punktów usługowych. Całość – wraz z dwupoziomowym podziemnym parkingiem na ok. 1-wsza, 2 tys. samochodów – ma zostać otwarta 18 września. Głównym inwestorem przedsięwzięcia Galerii Katowickiej jest firma Neinver Polska, a głównym wykonawcą – za 240 mln ó – spólka Strabag.

Równolegle z budową Galerii Katowickiej od ub. roku miasteczko przebudowuje ul. 3 Czerwca, do której przylega front tego parku. Po zakończeniu przebudowy – zgodnie z planami do końca listopada owego roku a mianowicie ta główna handlowa ulica miasta posiada zmienić się w przyjacielski dla mieszkańców i podróżnych deptak.

Zatrzymany zostanie w tamtym miejscu ruch tramwajów – po zmodernizowanym torowisku. W sobotę rozpoczną się przygotowania az do drugiego etapu przebudowy torowiska, podczas którego tramwaje będą kursowały dwukierunkowo. Jednocześnie wraz ze odmianami w obrotu tramwajów przy poniedziałek ul. 3 Czerwca zostanie przy całości wyłączona z obrotu samochodów.

Przebudowę ulicy trzech Maja – podziemne instalacje i nawierzchnie, poza torowiskami tramwajowymi – wykonuje dzieki zlecenie metropolie firma Skanska (łącznie zbytnio ok. 18, 6 mln zł). Operacje torowe dzieki zlecenie Tramwajów Śląskich wiedzie w ramach obejmującego całą aglomerację katowicką unijnego projektu (za ok. 18 mln zł) konsorcjum spólek NDI a mianowicie Balzola. (PAP)

mtb/ pad/