Koszty budowy obwodnic. Tylko po opolskiem sięgną 1, 5 mld zł

Koszty budowy obwodnic. Tylko po opolskiem sięgną 1, 5 mld zł
Category: gospodarka
Author:
27 lipca, 2020

Poniekad 1, piec mld zł może kosztować budowa sześciu obwodnic po województwie opolskim. Jako w pierwszej kolejnosci prac mogą ruszyć obok drogach wyprowadzających ruch z Myślin jak i równiez Niemodlina.

Sześć nowych, niebudowanych jeszcze obwodnic na Opolszczyźnie, zostało uwzględnionych w Programie Budowy Dróg Krajowych dzieki lata 2014-23, o którym w środę w Opolu mówiła premier Ewa Wydobywajacy.

W ramach aplikacji ma powstać 3, dziewiec tys. kilometrów autostrad i dróg szybkiego ruchu a takze 57 obwodnic. Wśród nich są też obwodnice po woj. opolskim: Myśliny, Niemodlina, północna arteria Kędzierzyna-Koźla, obwodnica Praszki oraz budowane w zakresie jednego zadania obwodnica Bąkowa i Olesna, a także realizowana już obwodnica Nysy.

Z przekazanej przez rzecznika opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Michała Wandrasza danych wynika, że obwodnica Myśliny na drodze krajowej 46 ma mieć długość ponad 3 km, jej szacowana wartość to 51 mln zł, a miałaby ona być realizowana po latach 2017-2018. Obwodnica Niemodlina powstać posiada na drodze 46, mieć długość 11, 5 km, a jej szacowana wartość to 249 mln zł. Budowa planowana jest dzieki lata 2017-2021.

W tym samym czasie miałaby również być realizowana struktura północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla (5-kilometrową obwodnicę południową tego miasta oddano sluzace do użytku w sierpniu 2010 roku, kosztowała 170 mln zł). Według planów arteria ta posiada mieć długość 14, trzy km, natomiast jej obliczana wartość to 287 mln zł.

Chcesz wiedzieć, kiedy powstaną wszystkie kosztowny? Zobacz uzywane przez nas mapy!

Obwodnica Praszki na trasie 45 dzierzy mieć długość 11, 12 km, kosztować według szacunków ok. 222 mln zł i być budowana przy latach 2018-2022.

Z kolei obwodnice Bąkowa i Olesna po opolskim mają w powstać w czasach 2017-2024 w zakresie budowy drogi krajowej S11, wiodącej od Kępna (Wielkopolskie) az do granic woj. opolskiego. To droga, która ma mieć w sumie blisko 76, 5 km długości, a do niej szacowany koszt to 1-wsza mld 984 mln zł.

Rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA pytany na temat to, na jakim kroku są przygotowywania do wpisanych do Aplikacji inwestycji powiedział, że GDDKiA jest zdecydowana do tworzenia obwodnicy Myśliny. – Wymagana jest dzis jedynie niewielka aktualizacja dokumentacji. Chodzi o branżowe stwierdzenia np. wraz z telekomunikacją, wodociągami czy energetyką – dodał.

Generalna Zwierzchnictwo gotowa wydaje sie też az do rozpoczęcia budowy obwodnicy Niemodlina. Jej plan trzeba jednak nieco zmodyfikować tak, zeby zredukować koszta do założonych 249 mln zł. Wandrasz wskazał, że nie będzie w ramach tejze inwestycji np. budowy zakładanych pierwotnie parkingów.

Bardziej zlozona sytuacja wydaje sie byc w przypadku północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Projekt naszej drogi, jak mówił rzecznik, powstał w hiszpańskim biurze projektowym, które wygrało aukcja. Nie można go jednakze wykorzystać. a mianowicie Biuro wyprowadziło się sposród Polski, skończyło działalność na terytorium polski, ogłosiło upadłość. Sprawa wydaje sie byc w sądzie. To oznacza, że plan obwodnicy północnej Kędzierzyna-Koźla musimy zrobić na nowo – wyjaśnił.

Relacjonował, że prace ponad obwodnicą Praszki trzeba zacząć od początku. Poprzednie zostały zawieszone po 2010 roku kalendarzowego na etapie analiz, bo nie zaakceptowac było wówczas perspektywy, zeby inwestycja znalazła finansowanie. Innowacyjna decyzja środowiskowa potrzebna wydaje sie też na rzecz obwodnicy Olesna. Od początku w przypadku tegoz zadania należy też przygotować jego dokumentację. – Mamy natomiast mianowany orientacyjny przebieg tej obwodnicy Olesna – dodał Wandrasz.

Ze wstępnych wyliczeń opolskiego oddziału GDDKiA wynika, że wszystkie nierozpoczęte jeszcze opolskie obwodnice mogą kosztować w porzadku. 1, piec mld zł.

Wśród zadań wpisanych az do rządowego Aplikacji znalazła się także budowana już arteria Nysy. Operacje ruszyły w kwietniu. Posiada ona mieć 16, 5 km długości, będzie kosztować blisko 307, 5 mln zł (wraz z m. in. wykupem gruntów czy kosztami dozoru 367, 12 mln zł), a dedykowana do ruchu będzie w październiku 2017 roku.

Wandrasz powiedział, że prace przy tym zadaniu odbywają się wedlug harmonogramem. Ostatnio zakończyły się wszystkie tak zwanym. ratunkowe prace archeologiczne i trwają pierwsze roboty budowlane m. in. przy wiaduktach i mostach.