Rosja: Na stronie MAK zapisy rozmów kontrolerów lotu Tu-154M

Category: inne
Author:
27 lipca, 2020

# dochodzą informacje z zapisu rozmów #

18. 01. Moskwa (PAP) – Na stronie internetowej Międzypaństwowego Komitetu Aeronautycznego (MAK) zamieszczono we wtorek wieczorem zapisy rozmów kontrolerów lotów na wieży lotniska Siewiernyj przy Smoleńsku w dniu kleski polskiego Tu-154M.

Zapisy poprzedza oświadczenie przewodniczącego Komisji Technicznej MAK Aleksieja Morozowa, po którym podano, że zapisy są publikowane w związku z doniesieniami w mediach, które powołują się w ministra spraw wewnętrznych i administracji Lokalny Jerzego Millera, a dotyczą opublikowania poprzez stronę polską zapisów rozmów kontrolerów lotów.

W oświadczeniu zaznaczono też, że zapisy są wydawane „w celu obiektywnego powiadamiania społeczności międzynarodowej”. Zamieszczone na portalu MAK materiały obejmują: 1-wsza. zapisy tzw. otwartego magnetofonu, 2. zapisy rozmów sieciowych, 3. zapisy rozmów radiofonicznych. Dokumenty te liczą a mianowicie odpowiednio a mianowicie 40, 18 i 25 stron.

Szczególnie dramatyczna jest końcówka protokolu rozmów radiowych, z których wynika, że kontrolerzy nie zdawali samemu sprawy sposród powagi kwestii, a wówczas gdy zorientowali się, że samolot runął na ziemie, wpadli w panikę i porozumiewali się między sobą już tylko zbyt pomocą niecenzuralnej leksyki.

Wraz z opublikowanych przez MAK materiałów wynika także, iż kontrolerzy od początku mieli świadomość, że wzory pogodowe dzieki lotnisku przy Smoleńsku nie pozwalają dzieki przyjęcie samolotu z prezydentem Polski Lechem Kaczyńskim oraz że zabiegali u zwierzchników o skierowanie samolotu w lotnisko rezerwowe. W pewnym momencie w charakterze optymalny przystan zapasowy wybrano nawet lotnisko Wnukowo w Moskwie.

Sposród zapisów wynika także, iż płk Nikołaj Krasnokutski, którego Morozow a mianowicie prezentując przy ubiegłym tygodniu na narady prasowej po Moskwie raport na temat kleski Tupolewa a mianowicie przedstawił w charakterze pomocnika kierownika lotów, aktywniej niż twierdził wówczas kierownik Komisji Fachowej MAK uczestniczył w sprowadzaniu maszyny. W pewnym czasie zapytał Polaków: „1-0-1, po kontrolnym podejściu wystarczy Wam paliwa? „. „Tak” a mianowicie usłyszał po odpowiedzi. „Zrozumiałem” – powiedział.

Tymczasem Morozow twierdził, że rola Krasnokutskiego, zastępcy dowódcy jednostki lotniczej w Twerze, ograniczyła się tylko sluzace do przekazania pilotom Tu-154M, że pas startów i lądowań jest wolny.

We wtorek po raz pierwszy od 10 kwietnia 2010 r. polska Komitet Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego ujawniła swe niektóre materiały dzieki konferencji prasowej w biurze prawnym premiera, w tym część nagrań z wieży w Smoleńsku. Z materiałów polskiej komisji badającej katastrofę smoleńską wyplywa, że rosyjscy kontrolerzy po Smoleńsku pod presją popełnili liczne błędy, nie byli wystarczającym wsparciem dla załogi Tu-154M. Wkrótce po narady prasowej MAK zapowiedział publikację pełnego protokolu rozmów z wieży.

Z Moskwy Jerzy Malczyk (PAP)

mal/ mmp/ mc/