Co zamiast kawy? Sposoby w pobudzenie

11 sposobów na wówczas, by się pobudzić wyjąwszy kawy

Gdy zechcemy się (p)obudzić lub tracimy koncentrację, najczęściej sięgamy na kawę. W sytuacjach kryzysowych, gdy senność bierze górę, łamiemy zasady i wypijamy kolejną filiżankę. Ale, jak powszechnie wiadomo, zbyt ogromna ilość kofeiny nie jawi się być rzetelna dla zdrowia.

To, ile kubków kawy możemy wypić, jest kwestią indywidualną. Niektórym wystarczy jedna kawowiec z samego rana, inni kończą dzień z pięcioma filiżankami na koncie. Efekty uboczne zbyt dużej ilości kofeiny to problemy ze snem, nerwowość i problemy żołądkowe.

Nawet jeśli utrzymujemy się zasad, kopniak energetyczny, jakiego doświadczamy po wypiciu kawy, po kilku godzinach przestaje działać. Czujemy się równie zmęczeni, jak wcześniej, a czasem nawet bardziej.

Na szczęście jest wiele alternatywnych sposobów w to, by odzyskać siłę.

Oto one:

1. Zdrzemnij się

Jeśli do oporu dnia jest jeszcze hen, 25-minutowa drzemka około 6-7 godzin przed godziną, w jakiej zazwyczaj kładziemy się kimać, potrafi świetnie podładować stosowane przez nas baterie.

Po dłuższej drzemce często trudniej się dobudzić. A zazwyczaj nie posiadamy tego komfortu i czasu, by jeszcze chwilę poleżeć po rozbudzeniu, nie warto więc przesadzać z ilością czy częstotliwością drzemek przy ciągu dnia.

2. Zjedz pożywną przekąskę

Gdy odczuwamy zmęczenie i osłabienie, motywem może być niski pułap cukru we krwi. Wówczas uczucie, które pojawia się także wtedy, gdy zjemy spory posiłek - bowiem organizm potrzebuje energii, by móc trawić. Jeśli przy takiej sytuacji spróbujemy ratować się słodyczami czy kawą, poprawę poczujemy tylko przez moment, a po momencie znów powróci uczucie znużenia.

Co może pomóc? Odżywcze przekąski, które dostarczą naszemu organizmowi żelaza, zdrowych tłuszczów i witaminy C (pomaga wchłonąć żelazo). Można z czystym sumieniem sięgnąć po awokado, masło orzechowe (niekoniecznie z orzechów ziemnych, są zdrowsze orzechy, choćby migdały, nerkowce czy włoskie), marchewkę, humus czy selera. Szpinak, soczewica czy fasola też są świetnym pochodzeniem żelaza.

3. Pij wodę

Odwodnienie to częsta przyczyna osłabienia. Może powodować również palpitacje serca, a poniekąd utratę przytomności. To dlatego, że nasz organizm komponuje się głównie z h2o. Badanie z 2009 roku przeprowadzone przez naukowców wraz z Tufts University wskazało, hdy nawet niewielkie odwodnienie – utrata 1-2 proc. wody organizmu może wywoływać wrażenie zmęczenia i dekoncentrację.

4. Poszukaj w internecie filmików z sympatycznymi zwierzakami

Ta porada może brzmi jak żart, ale jest to strategia warta wypróbowania. Badanie z 2015 roku, w jakim wzięło udział 7 tys. osób – fanów produkcji filmowych z kotami, wykazało, że ich oglądanie poprawia humor, zwiększa energię i zmniejsza negatywne emocje. Powinno się zaznaczyć, że badacze nie sprawdzali żadnych parametrów - nie badali uczestników, zaś bazowali na odczuciach uczestników eksperymentu.

Ale istnieją też inne ciekawe testowania – takie, które pokazywały bezpośredni związek między przebywaniem wśród zwierząt i wzrostem poziomu oksytocyny w organizmie (neuroprzekaźnika, który zwiększa wrażenie zaufania) oraz spadkiem stopnia kortyzolu związanego z uczuciem stresu. Jest więc całkiem możliwe, że podobny alians zachodzi, gdy oglądamy urocze lub śmieszne filmiki wraz ze zwierzętami w roli podstawowej. Choć, by wówczas stwierdzić z całą przekonaniem, potrzeba dodatkowych badań.

5. Wyjdź na zewnątrz

Jeśli praca ewidentnie ci nie idzie, wyjście na zewnątrz, najlepiej na słońce (o ile nie zasłaniają fita chmury oczywiście), może pomóc. Badania wykazały, że ekspozycja na tzw. niebieskie blask – emitowane przez słońce czy telewizory, ekrany laptopów i smartfonów, pobudza. Warto o tym pamiętać, gdy szukamy odpowiedzi na wówczas, dlaczego nie możemy zasnąć.

Jasne światło aktywuje też podwzgórze – to część mózgu, która kontroluje tzw. rytm dobowy, innymi słowy to, kiedy jesteśmy rozbudzeni, a kiedy powinniśmy położyć się spać

6. Oddychaj głęboko

Spokojni, zrelaksowani pracownicy to najbardziej produktywni pracownicy. Kiedy oddychamy głęboko, dostarczamy organizmowi więcej tlenu – dysponujemy więcej energii i uspokajamy emocje.

Głębokie oddechy pomagają zwalczyć stres i uczucie niepokoju, co natomiast pozytywnie wpływa na układ immunologiczny. Warto pamiętać, iż najlepszy i najzdrowszy dech to oddech przeponą. Okazuje się, że wielu z nas nie ma pojęcia, że źle oddycha, wydaje się nam to oczywiste i zwykłe. Prawidłowe oddychanie coś znacznie więcej aniżeli tylko owocuje odzyskać energię, jest nadrzędną sprawą dla naszego zdrowia.

7. Posłuchaj muzyki

Podrygiwanie po rytm ulubionej piosenki wprawia w przyjemny nastrój - powoduje, że w mózgu uwalniane są substancje nienaturalne odpowiedzialne za dobre nastrój.

Badanie z 2011 roku wykazało, że gdy przez 15 minut grupie osób puszczano muzykę wywołującą u nich dobre emocje, a wręcz gęsią skórkę, poziom dopaminy w pierwotnego organizmie znacząco wzrastał – a to substancja odpowiedzialna za uczucie przyjemności jak i również nagrody. Ulubiona muzyka oddziałuje też na poziom hormonów szczęścia - serotoniny jak i również oksytocyny.

Niektóre testowania przeprowadzone na grupie kierujących również wskazują, że melodia – szczególnie głośna – pomaga odzyskać koncentrację, chociaż nie na długo.

8. Potańcz lub pójdź na krótki spacer

Przebieżka na schodach lub podrygiwanie przy rytm muzyki może niesłychanie pomóc, gdy czujemy zmęczenie. To również jest zaświadczone w badaniach. A jeżeli włączymy naszą ulubioną muzę, to… patrz punkt 7.

9. Śmiej się

Nie ma chyba wątpliwości, hdy śmiech dobrze wpływa w samopoczucie i może przegonić zmęczenie. I znów jesteśmy wstanie powołać się na pewne badanie, w ramach jakiego studenci oglądali przez 12 minut sceny komediowe - czuli więcej energii niż grupa, która ich nie oglądała.

10. Powąchaj rozmaryn

Mała rada: trzymaj przy szufladzie zioła. Wąchanie rozmarynu lub olejku z rozmarynu pobudza i relaksuje. Według jednego z badań osoby, które wąchały rozmaryn, poradziły sobie na testach lepiej niż grupa, która wąchała wcześniej lawendę i poniższa, która nie wąchała zero.

11. Odwróć spojrzenie od ekranu

Wpatrywanie się po coś non stop np. w ekran laptopa nuży wzrok i męczy naszej firmy.

Na problemy ze wzrokiem narażeni są przede wszystkim ci, którzy spędzają długie godziny przed komputerem. To źle wpływa na wzrok, powoduje bóle głowy, szyi i pleców.

Można zmniejszyć niekorzystny wynik pracy z komputerem, dostosowując natężenie światła, jak i również częstym mruganiem, dbaniem o właściwą postawę i wpatrywaniem się w oddalone obiekty co 20 minut.

Tagi: praca odpoczynek porady Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zameldować naruszenie – kliknij po link „Zgłoś Facebookowi” tuż przy wybranym poście. Regulamin jak i również zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem gniewny. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"

  • Jeśli jakiś człowiek spóźnił się ze złożeniem PIT, może uniknąć sankcje. Wystarczy czynny żal

REKLAMY Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje zwiać spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Banku i kilkunastu pracowników. Chodzi na temat aferę GetBack

Notowanie