Gromadzenie danych o użytkownikach nie zaakceptować polepsza wyników wyszukiwania  Tech

"Żadnych korzyści". Długi okres trzymania danych nie istnieje znaczenia dla wyszukiwania

Według najnowszych badań, informacje o użytkownikach przeglądarek magazynowane przez firmy internetowe nie zaakceptować służą poprawie jakości rezultatów wyszukiwania. W zakresie eksperymentu, badacze przeanalizowali zmiany wyników szukania Bing i Yahoo na rzecz różnych okresów retencji danych empirycznych.

Retencja danych dzierży duży wpływ na odbywającą się w Europie debatę dotyczącą tzw. "prawa do bycia zapomnianym", które pozwala użytkownikom internetu na zmniejszenie dotyczących ich informacji spośród wyników wyszukiwania. Problem magazynowania danych jest też wyraźny dla regulacji prywatności w Stanach Zjednoczonych.

Przeglądarka ostrzeże przed możliwym atakiem hakerskim

Dziesięć lat nim Google zdecydowało zmienić własne zasady przechowywania danych o użytkownikach, do istniejącego protokołu o nieograniczonym, dozwolonym okresie przechowywania, dodając informację o anonimizacji tych danych po upływie okresu 18-24 miesięcy.

W 2008 roku Yahoo zdecydowało również o częściowym anonimizowaniu adresów IP odbiorców po upływie dziewięciu miesięcy, a całkowitym - po osiemnastu. Jednocześnie firma komunikowała, że przechowywanie informacji o wynikach wyszukiwania ma na zamiarze poprawę jakości usług jak i również działania algorytmów wyszukiwania.

Bez wpływu na wyniki

Autorzy eksperymentu - Lesley Chiou z Ocidental College i Catherine Tucker wraz z MIT, wykorzystali dane dostarczone przez firmę analityczną Hitwise przy celu oceny ruchu sieciowego pochodzącego z wyników szukania. Eksperyment został przeprowadzony w wynikach wyszukiwarek Bing jak i również Yahoo w okresach, w których Bing zmniejszył okres przechowywania danych o użytkownikach z 18 miesięcy aż do sześciu, a Yahoo z 13 miesięcy do kilku, jak i gdy ostatnia z wymienionych firm zdecydowała się na podjęcie retencji danych empirycznych trwającej 18 miesięcy.

Według badaczy długość okresu retencji danych nie posiada wpływu na przepływ aliansu z serpów do stron docelowych.

"Rezultaty własnego eksperymentu sugerują, że długotrwałe okresy przechowywania danych nie wnoszą żadnych korzyści przy działanie wyszukiwarek, co nierzadko jest podawane przez firmy internetowe jako powód gwoli długotrwałej retencji" - odpowiadają w opracowaniu eksperymentu.

Według naukowców możliwe jest zmniejszenie kosztów związanych z prywatnością, jakie użytkownicy ponoszą by korzystać z usług internetowych. Ich zdaniem rezultaty przeprowadzonych badań osłabiają argumenty wielkich firm internetowych zbytnio przechowywaniem danych i wskazują, że zamiast poprawy rezultatów wyszukiwania ma ono na celu dominację rynkową.