Jak korzystać z danych statystycznych - Hackathon GUS

Polacy mają szansę stworzyć aplikację, z której będą używać wszystkie urzędy w UE

Nasza gospodarka zależy coraz bardziej od danych. Dane mogą znacznie zwiększyć wartość proponowanych usług, czy ułatwić zrobienie nowego modelu biznesowego. Najlepsze wykorzystanie danych decyduje o bezpieczeństwie czy konkurencyjności firm. Może też zapewnić gospodarce krajowej miliardowe wpływy.

Analiza i przetwarzanie danych wówczas obecnie konieczność. Do samych danych zaczynamy jednak podejmować coraz bardziej świadomie. Coraz więcej osób postrzega gryzie jako elektroniczne surowce naturalne. Wielu ekspertów podkreśla, że zarządzania danymi powinniśmy uczyć się już w szkole tak, jak abecadła.

Jeżeli chcemy wskoczyć na wyższy poziom rozwoju ekonomicznego, musimy mieć ludzi, jacy odpowiednio zaprogramują nową, cyfrową rzeczywistość. Wizja cyfrowej Lokalny nie ziści się faktycznie szybko, jakbyśmy sobie tego życzyli, jeżeli nie przybędzie nam doświadczonych informatyków jak i również programistów.

Dane dzięki wagę złota

Według doniesień brytyjskiego dziennika „The Guardian” za pomocą danym milionów osób wraz z serwisu społecznościowego Facebook Donald Trump wygrał wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Jakie możliwości zatem można zrobić z danymi, które posiada Urząd Statystyczny? Przekonamy się w tej chwili wkrótce podczas dwudniowego informatycznego maratonu organizowanego przez Naczelny Urząd Statystyczny.

Nell Przybylska, Fundacja Digital Poland: Skąd po Głównym Urzędzie Statystycznym rozwiązanie na zorganizowanie maratonu kodowania?

Karolina Dawidziuk, zastępca dyrektora departamentu danych GUS: Z informacjami statystycznymi stykamy się w każdym kroku. Jednak sfera ta od dawna postrzegana jest jako trudna, a często wręcz niezrozumiała. Zastanawialiśmy się nad sposobami przybliżenia statystyki jej odbiorcom. Uważamy, że dużą rolę ma możliwość tu odegrać edukacja. Dlatego chcemy zainteresować statystyką młodzieży ludzi i nauczyć katalogów korzystania z danych statystycznych.

Ale dlaczego hackathon?

W 2017 r. polscy koledzy z GUS jak i również Urzędów Statystycznych w Mieście poznań i Gdańsku reprezentowali polską statystykę w "European Big Data Hackathon" w Brukseli zorganizowanym przez Komisję Europejską. We wrześniu w wirtualnym hackathonie organizowanym przez Europejską Komisję Gospodarczą (UNECE) drużyna statystyków z GUS jak i również Urzędu Statystycznego w Gdańsku znalazła się gronie zwycięzców. Stanęliśmy na podium wspólnie z drużynami z Nowej Zelandii i Meksyku. Ponieważ bardzo miło wspominamy udział w niniejszym hackathonie pomyśleliśmy, aby zorganizować w GUS własny własny maraton programowania.

Nadarzyła się ku temu okazja dzięki otrzymaniu darowizny z Komisji Europejskiej. Przy ubiegłym roku wygraliśmy turniej na zorganizowanie wyjątkowego wydarzenia, którego głównym celem jest stworzenie nowoczesnego narzędzia wspomagającego edukację statystyczną.

Czy inne urzędy statystyczne po Unii Europejskiej również organizują tego rodzaju maratony programowania?

Poza urzędem Statystycznym Unii Europejskiej żadna osoba jeszcze nie podjął się organizacji hackathonu. Jesteśmy pierwsi. Koledzy z innych urzędów statystycznych kibicują nam i z ciekawością czekają na efekt, czyli prototyp aplikacji. Pozwolę sobie dodać, że oni również będą korzystać z produktu stworzonego dzięki hackathonie w GUS. Na rzecz Eurostatu niezwykle ważna wydaje się promocja produktów powstałych po ramach grantu również w pozostałych krajach UE. Zwycięzcy polskiego hackathonu będą autorami aplikacji, która będzie w szerokim zakresie rozpowszechniona w krajach UE.

Przyznaję, że poprzeczkę postawiliście wysoko. Dlaczego postawiliście na rzeczywistość rozszerzoną?

Początkowo chcieliśmy stworzyć aplikację informacyjną, jednak doszliśmy do wniosku, że aby przykuć obserwację potencjalnych użytkowników z naszej grupy docelowej, czyli młodych ludzi w wieku 12-15 czasów, powinniśmy mieć naprawdę niepowtarzalny produkt, wykorzystujący nowatorskie urządzenia ochronne. Powiedzmy sobie szczerze – tylko coś innowacyjnym jest w stanie przyciągnąć uwagę młodych osób. Chcemy pokazać, że statystyka nie jawi się być nudna, że cyfry, które nas otaczają, będą bardzo blisko i są rzeczywistą kopalnią wiedzy.

Hasłem kwietniowego hackathonu jest "ShowMeData". Skąd taki pomysł?

Dzięki aplikacji wykorzystującej rzeczywistość rozszerzoną jest możliwość zaprezentować dane dookoła nas, w naszym środowisku, zobaczyć otaczający świat przez pryzmat dostępnych danych statystycznych.

A skąd uczestnicy będą wiedzieli, że sięgają po odpowiednie dane? Dzięki stronie GUS jest katalogów bardzo dużo.

Przeanalizowaliśmy wara dla uczniów, nauczycieli, aplikacje nauczania, żeby sprawdzić, jakich danych szuka młodzież w tym wieku. Wytypowaliśmy obszary tematyczne i zestawienia danych, którymi pozostaną mogły posłużyć się zestawy biorące udział w hackathonie. Gotowe zestawienia umieściliśmy dzięki stronie wydarzenia, ale także dajemy możliwość skorzystania wraz z innych danych, dostęp do odwiedzenia statystyk Eurostatu ma uprościć API.

O czym powinny pamiętać osoby, które chcą wziąć udział po hackathonie?

Hackathon startuje 14 kwietnia w siedzibie Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie, natomiast skończy się dzień później - 15 kwietnia 2018 r. Uczestniczy maratonu mają obowiązek stworzyć, dla młodzieży w wieku 12-15 lat, prototyp aplikacji mobilnej wykorzystującej rzeczywistość rozszerzoną. Aplikacja powinna zawierać elementy e-learningu, współzawodnictwa, grywalizacji i działać pod systemem operacyjnym Android lub iOS. Nieodzownym elementem jest w tym miejscu gra i zabawa. Bez wątpienia dla zwycięskich zespołów przewidzieliśmy nagrody. Nagroda główna wówczas 20 tys. zł oraz 2 wyróżnienia po 5 tys. zł każde.

Wszystkie informacje odnośnie hackathonu oraz regulamin znajdują się na stronie: https://hackathon.stat.gov.pl/.