Większe opłaty zbytnio nieekologiczne ciężarówki

Większe opłaty zbytnio nieekologiczne ciężarówki
Category: inne
Author:
27 lipca, 2020

Parlament Europejski poparłkolejną nowelizację dyrektywy na temat tzw. eurowinietach, dotyczącej opłat drogowych dla ciężarówek powyżej 12 ton. Nowe regulacje mają swietnie chronić środowisko naturalne i zdrowie mieszkancówrezydentów i promować _ zielony _ przewóz.

Przyjęta na razie po pierwszym oczytaniu propozycja prognozuje różnicowanie opłat za przejazd w zależności od wielkosci zanieczyszczenia powietrza i pulapu hałasu. Eurodeputowani uznali, że opłata będzie też mogła być uzależniona od kosztów zwiększonego ruchu pojazdów (zatorów na drogach). Ma to zachęcić przewoźników do zakupu bardziej naturalnych pojazdów jak i równiez zracjonalizowania przewidywania logistycznego jak i równiez tras.

Obowiązywać ma regula _ zanieczyszczający płaci _. Ciężarówki najgorsze pod względem czystości spalin zapłacą więcej, najlepsze (normy Euro V-VI) mniej.

W oryginalnej sugestii z czerwca zeszłego roku Komisja Europejska postulowała, by opłaty za przejazd były pobierane elektronicznie, a wpływy z owego tytułu przeznaczane były w projekty ograniczające negatywne skutki transportu, na przykład badania i rozwój w zakresie ekologicznych i mniej paliwożernych pojazdów.

Eurodeputowani wzmocnili ten dok, przyjmując poprawkę, że pieniądze z eurowiniety mają obowiązkowo iść w _ zielone _ inwestycje, w tym alternatywne środki przewozu czy usprawnienie infrastruktury drogowej (ekrany obniżające poziom hałasu). Będzie to zapewne miejsce sporny w dalszych pracach nad dyrektywą między PE a krajami członkowskimi.

Nowelizowana ostatnio po 2006 roku kalendarzowego dyrektywa o eurowinietach wprowadziła wspólny, klarowny system opłat w UE, uzależniając pierwotnego wysokość przede wszystkim od rzeczywistych kosztów wybudowania i utrzymania dróg i odległości przebytej przez samochody. Nie chodzi o jedną europejską stawkę, lecz wylacznie o metodologię obliczania opłat – na rzecz krajów, które zdecydują się wprowadzić tenze system.

Ustawodawstwo o eurowinietach dotyczy całej unijnej necie transportowej, po której polskie drogi stanowią około 5 tys. km. Eurodeputowani przyjęli zapis, który umożliwi pobieranie opłat zbytnio korzystanie cos znacznie wiecej anizeli tylko z naszej sieci, jednak także sposród tych dróg krajowych, dzieki których odbywa się najczesciej znaczący międzynarodowy transport towarowy.

Radykalne propozycje rozszerzenia opłat na pojazdy o masie od trzech, 5 tony zostały odrzucone, podobnie jak pomysł objęcia opłatami wszystkich odcinków dróg i samochodów osobowych. Taki samodzielnie los spotkał propozycję Zielonych, by opłatę uzależnić od czasu poziomu emisji CO2.

Już teraz system eurowiniet opiera się przy pewnym zakresie na regule _ zanieczyszczający płaci _, bowiem opłaty mogą być różnicowane przy zależności od czasu stopnia szkodliwości pojazdu na rzecz środowiska. Nowelizacja ma zagwarantować, że przy jeszcze większym stopniu będzie brana pod spodem uwagę _ ekologiczność _ ciężarówek.

Nowelizacja trafi w tym momencie pod obrady ministrów ds. transportu krajów członkowskich, zas potem wróci do drugiego czytania przy PE. KE liczy na jej blyskawiczne przyjęcie i wejście przy życie zanim 2011 rokiem.

  • Wiadomości z panstwie i ze świata w Twojej stronie internetowej
  • Najważniejsze dane w twej skrzynce e-mail!