Cztery śmigłowce AW101 dla Marynarki Wojennej, premier podpisał umowę

Temat: Rząd PiS

  • 300 plus w nowej odsłonie. "Większa pewność co do jego nieustającego funkcjonowania"
  • Rząd wycofał się z kontrowersyjnego pomysłu. Stanie się inna propozycja
  • Podatki, należności, akcyza. Rząd ma zamiar na dodatkowe miliardy
  • Zmiany w PIT, ale spośród warunkami
  • Gdzie trafią potężne środki z OFE? Morawiecki ujawnia szczegóły

Marynarka Wojenna zyska cztery śmigłowce AW101 do zwalczania okrętów podwodnych i działań poszukiwawczo-ratowniczych. Wartość podpisanego w piątek kontraktu to 1, 65 miliarda złotych brutto wraz z pakietem szkoleniowym jak i również logistycznym. Śmigłowce zostaną wręczone do końca 2022 r..

W podpisaniu umowy z włoską grupą Leonardo, do której należy WSK PZL-Świdnik, wzięli udział premier Mateusz Morawiecki i kierownik Ministerstwa Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas partii zamiennych i eksploatacyjnych i sprzęt obsługi naziemnej. Porozumienie obejmuje też szkolenia załóg i personelu naziemnego.

Poza zadaniami ZOP jak i również ratownictwa nowe śmigłowce mogą mieć służyć także zapewnieniu żeglowności szlaków morskich, ochronie portów i osłonie nawodnych jednostek pływających.

"Wzmocnią znamiennie nasze siły zbrojne"

- Zakup śmigłowców AW101 to bardzo ważna chwila dla Polski, wzmocnią one doniośle nasze siły zbrojne i będą bardzo ważnym składnikiem naszej architektury bezpieczeństwa - mówił w piątek przy Świdniku (województwo lubelskie) Mateusz Morawiecki. Podkreślił, że AW101 zostały wybrane jako śmigłowce morskie przez inne kraje, także sojuszników NATO.

Spora inwestycja NATO w Polsce. Magazyn zbytnio prawie miliard złotych

Premier wyraził zadowolenie, że w produkcji ma uczestniczyć świdnicki zakład. - To niezwykle ważne, że znacząca frakcja produkcji, ale także pakiet logistyczny, pakiet szkoleniowy, pęk techniczny, pakiet offsetowy, pozostaną służyły gospodarce Polski - powiedział. - Produkcja śmigłowców to nasza polska zwyczaj, od której nie odejdziemy, i z tego dołka, w którym byliśmy, wyszliśmy - zapewnił. Ocenił, iż perspektywy produkcji śmigłowców w Polsce "rysują się coraz lepiej", wyraził nadzieję dzięki dalszą produkcję i modernizację wytwarzanych w Świdniku śmigłowców Sokół.

- Jesteśmy na dobrej drodze, aby umacniać zakłady w Świdniku podobnie, jak staramy się umacniać zakłady w Mielcu - powiedział, przypominając kontrakty na śmigłowce Black Hawk dla policji i wojska. - Bardzo się cieszę, że przed Świdnikiem stoją perspektywy rozwoju, że zapotrzebowania związane z modernizacją Wojska Polskiego są kierowane do zakładów produkujących w Naszym narodzie - powiedział minister obrony. Dodał, że jest to zasługa rządów PiS.

Przypomniał o przyjętym u dołu koniec lutego planie modyfikacji technicznej do roku 2026 o wartości 185 milionów złotych, a także decyzjach zwiększających liczebność armii, w poniższym "w części wschodniej naszego własnego kraju". - Bardzo się cieszę z tego, że przed Świdnikiem stoją strony rozwoju, że zamówienia związane z modernizacją Wojska Polskiego są kierowane do warsztatów produkujących w Polsce - podkreślił Mariusz Błaszczak.

Później na Twitterze dodał, że następnym celem resortu będzie zakup śmigłowców uderzeniowych.

Umowa na kupno 4 śmigłowców AW101 na rzecz #WojskoPolskie z pakietem logistycznym, szkoleniowym i sprzętem medycznym ma wartość 1. 65 mld PLN pic. twitter. com/fR4WrydFjL

— Ministerstwo Defensywy Narodowej (@MON_GOV_PL) April 26, 2019

Drugi krok w realizacji pakietu śmigłowcowego przeprowadzony. Tak jak zapowiadałem, w wyposażenie Marynarki Wojennej trafiają nowoczesne i uniwersalne maszyny AW101. Wynegocjowaliśmy dobrą wartość, korzystny offset i daliśmy impuls zakładom w Świdniku. Następny cel - śmigłowce uderzeniowe pic. twitter. com/8H85dkmN1W

— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) April 26, 2019

Obecność Leonardo w Polsce

Przedstawiciele grupy Leonardo zapowiedzieli, że w Świdniku będą powstawały części do AW101. Zapewnili też, że Świdnik należy do strategicznych warsztatów koncernu.

- Umowa potwierdza, że Polska wydaje się być strategicznym rynkiem dla Leonardo. Wiele części strukturalnych do odwiedzenia AW101 dla odbiorców pod każdą szerokością geograficzną będzie powstawało w Świdniku - zapewnił prezes ekipy Leonardo Alessandro Profumo. - Zobowiązujemy się do dalszego umacniania naszej obecności jak i również zaangażowania w Polsce - dodał.

Zaznaczył, iż PZL-Świdnik już uczestniczy przy produkcji innych typów śmigłowców wytwarzanych przez grupę. Szef zarządzający Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo poinformował, że w Świdniku będą robione układy hydrauliczne i wiązki elektryczne. - Szeroki obręb współpracy przemysłowej w ramach offsetu zagwarantuje też bezpieczne i niezależne zarządzanie flotą tych maszyn - dodał.

Putin wraca do zimnowojennej idei. Zmierzch u progu cichej rewolucji

Grupa poinformowała o powołaniu w Polsce nowej korporacji, która będzie odpowiedzialna zbytnio prezentację i promocję towarów koncernu i wsparcie ich eksploatacji.

Śmigłowce AW101 dla Marynarki Wojennej

Zakup czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej MON zapowiedziało na początku kwietnia, podczas gdy podpisano wartą blisko 400 milionów złotych umowę offsetową będącą warunkiem zawarcia kontraktu głównego.

Głównym offsetobiorcą zostały Wojskowe Zakłady Aeronautyczne nr 1 oraz Środku Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. W WZL 1 dzierży powstać centrum wsparcia wykorzystywania śmigłowców, gdzie będą dokonywane przeglądy i naprawy wiropłatów.

AW101 to wielozadaniowy śmigłowiec opracowany w kooperacji brytyjsko-włoskiej i produkowany po zakładach w angielskim Yeovil należących do grupy Leonardo. Jest napędzany trzema silnikami poruszającymi wirnik nośny o średnicy 18 metrów. W budowie kadłuba wykorzystano elementy kompozytowe. W 2017 roku śmigłowiec w wersji dla włoskich wojsk specjalnych (ten wariant nosi nazwę Caesar) był prezentowany między innymi w Warszawie i na targach zbrojeniowych w Kielcach. W lutym bieżącego roku na analizy do Gdyni przyleciał wyprodukowany dla Norwegii AW101 należący jeszcze do producenta.

Morską wersję AW101 wybrały między innymi Wielka Brytania, Włochy, Portugalia, Norwegia jak i również Japonia.